Obsah
Životní situace
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Změna zdravotní pojišťovny a registrace u nově zvolené zdravotní pojišťovny
3. Pojmenování (název) životní situace
Změna zdravotní pojišťovny a registrace u nově zvolené zdravotní pojišťovny
4. Základní informace k životní situaci
Zdravotní pojišťovnu lze změnit jednou za 12 měsíců, a to vždy jen k 1. dni kalendářního pololetí; přihlášku opatřenou podpisem je pojištěnec, jeho zákonný zástupce, opatrovník nebo poručník povinen podat vybrané zdravotní pojišťovně nejpozději 3 měsíce před požadovaným dnem změny. Přihlášku ke změně zdravotní pojišťovny lze podat pouze jednu v kalendářním roce; k případným dalším přihláškám se již nepřihlíží, a to ani tehdy, jsou-li podány ve stanovené lhůtě.
Ode dne vstupu zdravotní pojišťovny do likvidace nebo ode dne zavedení nucené správy nad zdravotní pojišťovnou nebo ode dne, kdy došlo ke sloučení zdravotních pojišťoven, jsou pojištěnci takové zdravotní pojišťovny oprávněni změnit zdravotní pojišťovnu i ve lhůtě kratší, a to vždy k prvnímu dni 3 kalendářních měsíců následujících po měsíci, ve kterém došlo k události.
Při narození dítěte se právo na výběr zdravotní pojišťovny nepoužije; dnem narození se dítě stává pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je pojištěna matka dítěte v den jeho narození. Není-li matka narozeného dítěte zdravotně pojištěna, stává se dnem narození dítě pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je zdravotně pojištěn otec dítěte v den jeho narození.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci je oprávněn jednat pojištěnec nebo jeho zákonný zástupce.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí (zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
Pojištěnec je při změně zdravotní pojišťovny mimo jiné povinen:
vrátit do 8 dnů příslušné (původní) zdravotní pojišťovně průkaz pojištěnce,
předložit nově zvolené zdravotní pojišťovně doklad o výši záloh na pojistné vypočtených z vyměřovacího základu, jde-li o osobu samostatně výdělečně činnou.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Obraťte se písemně nebo osobně na příslušné pracoviště nově zvolené zdravotní pojišťovny (můžete využít rovněž elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena).
Odhlášení od původní pojišťovny provede nově zvolená pojišťovna.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na příslušnou zdravotní pojišťovnu.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Na úředním místě příslušné zdravotní pojišťovny.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
K vyřízení záležitosti potřebujete:
formuláře příslušné zdravotní pojišťovny,
platný průkaz totožnosti,
doklad, který vás definuje jako zákonného zástupce,
doklad o výši záloh na pojistné (jde-li o osobu samostatně výdělečně činnou).
Pozn.: Požadavky jednotlivých pojišťoven, týkající se předložení dalších potřebných dokumentů, se mohou lišit.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Jednotlivé zdravotní pojišťovny mají své formuláře.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Jsou-li splněny všechny požadované náležitosti, je zdravotní pojišťovna povinna vyhovět žádosti bez průtahů.
Pojištěnec je u nově zvolené zdravotní pojišťovny registrován k 1. dni kalendářního pololetí, přičemž žádost je nutno podat nejpozději 3 měsíce před požadovaným dnem změny.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Zaměstnanec je povinen nahlásit změnu zdravotní pojišťovny svému zaměstnavateli, a to do 8 dnů ode dne změny zdravotní pojišťovny.
Zaměstnavatel je povinen nejpozději do 8 dnů od vzniku této skutečnosti provést u příslušné zdravotní pojišťovny oznámení o změně zdravotní pojišťovny zaměstnancem (pokud mu tuto skutečnost sdělil).
Zaměstnavatel má právo požadovat na zaměstnanci nebo bývalém zaměstnanci úhradu penále, které zaplatil v souvislosti s neoznámením nebo opožděným oznámením změny zdravotní pojišťovny pojištěncem.
Zaměstnavatel provede oznámení odhlášením od placení pojistného u původní zdravotní pojišťovny a přihlášením k placení pojistného u zdravotní pojišťovny, kterou si zaměstnanec zvolil.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Můžete využít elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Za nesplnění oznamovací povinnosti dle § 10 odst. 1 písm. b) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, může příslušná zdravotní pojišťovna uložit zaměstnavateli pokutu až do výše 200 000 Kč.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
Ministerstvo zdravotnictví České republiky
Jednotlivé zdravotní pojišťovny:
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
28. Popis byl naposledy aktualizován
15.10.2017
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.